Thursday, February 17, 2011

Krisis Umno Pahang semakin panas


TEMERLOH: Apa yang disifatkan oleh pemerhati sebagai pergolakan Umno di Pahang semakin sengitdengan satu pendedahan terhadap Ketua Perhubungan Umno negeri itu, Datuk Seri Adnan Yaakub.

Setelah tuduh menuduh diantara Adnan dengan seorang pimpinan Umno dinegeri itu yang dipercayai tercetus ekoran daripada krisis kepimpinan, suhu politik Umno Pahang semakin panas apabila penyelewengan melibatkan penjualan tanah turut didedahkan kepada umum.

Antaranya Seorang Ketua Umno Bahagian, Datuk Ahmad Tajuddin Sulaiman yang juga bekas Setiausaha Umno Pahang, mendedahkan beberapa fakta terhadap Adnan yang beliau percaya tidak mampu dinafikan lagi malahan telah direkodkan rakaman ucapan Adnan berkaitan fakta-fakta tersebut di dalam cekera padat (CD).

Adnan didakwa ugut dan bohong

Dalam suratnya (gambar atas) kepada Presiden Umno, Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi, Ahmad Tajuddin berkata, dalam rakaman itu terkandungnya ugutan dalam usaha menutup kemungkinan pendedahan salah guna kuasa, penyelewengan atau pun rasuah dalam satu urusan penjualan tanah Umno Pahang beberapa tahun lalu.
Turut disebut Adnan berbohong dengan menyatakan tanah dijual kepada Yayasan Pahang sedangkan berdasarkan kepada bukti tanah tersebut sebenarnya dijual kepada sebuah syarikat yang dimiliki oleh peniaga Cina.

Adnan didakwa menyebut perkara-perkara tersebut dalam satu perjumpaan di Kuantan yang diaturnya dengan ketua-ketua Umno sebuah bahagian Umno.

Ikuti laporan penuh dalam akhbar Siasah akan datang rentetan krisis Umno di Pahang yang bukan sahaja melibatkan isu pribadi tokoh-tokoh dalam parti itu tetapi menyentuh kepentingan rakyat apabila turut diheret isu penjualan tanah secara tidak telus.



SUMBER : Siasah Daily

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...